Nekklachten

Nekpijn is een veel voorkomend klacht en kan complex zijn. Het kan meerdere oorzaken hebben en verschillen van persoon tot persoon. Het gaat vaak om een overbelasting van de nekspieren tijdens bepaalde handeling of activiteit.

Je kunt denken aan:

  • een verkeerde werkhouding
  • zitten in een voorover gebogen houding.
  • in bed lezen in een verkeerde houding
  • verkeerde slaaphouding of slapen op een verkeerd kussen
  • te veel of verkeerde belasting op de nekwervels tijdens sport
  • ook tandenknarsen (bruxisme) kan nekklachten veroorzaken.

Andere oorzaken van nekklachten:

  • slijtage van de nekwervels ( nekartrose)
  • nekhernia
  • whiplashklachten al gevolg van een ongeluk
  • bepaalde ziektes, zoals reumatoïde artritis of hersenvliesontsteking.

Intake nekklachten

Tijdens het intakegesprek wordt duidelijk wat de oorzaken kunnen zijn voor het ontstaan en intandhouden van jouw nekklachten. Verder zoom ik in de oorzaken door deze grondig te analyseren. Je kunt denken het analyseren van je lichaamshouding in zit of  in stand. Ook belangrijk is het analyseren van je slaaphouding en het inspecteren van je kussen. Wat ook belangrijk is om in kaart te brengen is wat de invloed van stress is op je algehele gesteldheid en nekklachten.

Na een grondige analyse van je klachten volgt een lichamelijk onderzoek en behandeling. Indien er sprake is van een indicatie voor fysiotherapie, zal je altijd worden behandeld bij de eerste consult. Hierdoor krijg je direct een verlichting van je klachten en weet je wat je zelf aan je klachten kunt doen om het herstel te bevorderen.

 

Behandeling nekklachten

 Mijn aanpak is altijd hands on in combinatie met adviezen en oefeningen voor thuis of op het werk. Behandelmethoden die ik toepast zijn massagetherapie, dry needling, cupping massage, myofaciale triggerpoint en cure tape. Indien er sprake is van stressklachten maak ik  gebruik van een biofeedback apparaat om zo je ademhaling en hartslag te kunnen monitoren en observeren welke ontspanningsoefening voor je geschikt is. Door de ontspanningsoefeningen vaak te doen, krijg je een vermindering van de stresshormonen in je lichaam en verdwijnen ook de nekklachten.

 Wil je weten wat de belangrijke oorzaken van je nekklachten zijn en van de pijnklachten afkomen?  Klik op onderstaande link om een afspraak te maken.

Maak nu een afspraak

Veel gestelde vragen bij nekklachten

Staat jouw vraag er niet bij? Stel deze aan ons via de mail. 

Wat zijn veelvoorkomende oorzaken van nekpijn?

De structuren van de wervelkolom kunnen door verschillende oorzaken worden beschadigd, aangetast of ontstoken.

  • Beroepsmatig: mensen met een zittend beroep, zoals bureaumedewerkers die dagelijks achter de computer zitten, lopen veel risico om nekpijn te krijgen.
  • Leeftijd gerelateerde slijtage:  aandoeningen zoals nekartrose komen vaak van nature voor bij ouderen mensen, maar ook jonge mensen kunnen last van hebben.
  • Ongelukken:  vallen, sportblessures en auto-ongelukken kunnen allemaal een trauma aan de nek veroorzaken, wat kan resulteren in nekpijn.
  • Slechte houding: een slechte zit-, sta-, maar ook slaaphouding hebben grote invloed op het krijgen van nekklachten.
  • Ander oorzaken zoals: infecties of een nekhernia.
Wat zijn de symptomen die gepaard kunnen gaan met nekpijn?

Het is afhankelijk van de onderliggende oorzaak van de nekpijn. Je kunt denken aan symptomen zoals:

  • Spierstijfheid
  • tintelingen en of doof gevoel in de armen en of vingers
  • krachtsverlies in de handen
  • verminderde bewegelijkheid van de nek en of schouders.
Hoe kan nekpijn worden voorkomen?

Je kunt nekpijn voorkomen door:

  • Zorg voor een ergonomische werkplek, ook thuis.
  • Jouw werkplek laten nakijken door een deskundige en de nodige aanpassingen doorvoeren.
  • Neem een goede houding aan achter de computer.
  • Neem regelmatig pauzes en doe oefeningen tussendoor.
  • Slaap niet op de buik en koop een goed kussen voor een goede neksteun tijdens de nacht.
  • Let regelmatig op de positie van je hoofd t.o.v. de nek om de belasting op de nekspieren te verminderen.
  • Doe oefeningen om jouw houding te verbeteren en nekspieren te versterken.
Wat is de relatie tussen de nek en spanningshoofdpijn?

Spanningshoofdpijn. Spanningshoofdpiin is een veel voorkomende hoofdpijn die wordt gekenmerkt door matige tot ernstige, niet- kloppende pijn in het voorhoofd, de hoofdhuid en de nek. Spanningshoofdpijn treedt op wanneer de spieren van de hoofdhuid en nek overbelast worden en gespannen worden,
bijvoorbeeld als gevolg van een slechte houding of stress.

Welke sporten zijn belastend voor de nekwervels en spieren?

Sporten is goed voor je, mits je het op de juiste wijze beoefend en jouw lichaam niet te veel overbelast. Ondanks dat sporten goed is voor je, kunnen sommige type sport de kans op nekpijn vergroten. Denk hierbij aan racefietsen of mountainbiken, zwemmen, tennissen en contactsport. De belasting op de nekspieren en wervels is bij deze sportsoorten erg groot.

Mijn Specialisaties

 

N
Hoofdpijn en Migraine
N
Kaakklachten
N
Aangezichtsverlamming
N
Nekklachten
N
Werk- en thuisplekonderzoek
N
Duizeligheid
N
Total Reset (NAET) Methode